headerzomer2021

Het anti-rimpel complex?!

Het anti-rimpel complex?!

Het anti-rimpel complex?!

Heb je jezelf wel eens afgevraagd wat je dagelijks op je huid smeert? En waaróm je allerlei cosmetische producten gebruikt? Onderzoeksjournaliste Robin van Wechem is hier helemaal ingedoken en heeft er een uitgebreid boek over geschreven. In dit blog bespreken we haar boek. De reden van Robin om in dit onderwerp te duiken is dat ze nergens een onderzoek kon vinden dat in ging op wat er in de cosmeticaproducten zit én wat cosmeticagebruik doet met je gevoel. In haar uitgebreide boek gaat Robin in op allerlei onderwerpen die met cosmetica te maken hebben. Ze schrijft hoofdstukken over je goed voelen met en zonder cosmetica, over verschillen (of overeenkomsten) tussen mannen en vrouwen daarin. Over ingrediënten van allerlei soorten cosmetica en hoe de cosmetica-industrie in elkaar zit. Als je meer wilt weten over deze onderwerpen, is dit boek zeker een aanrader! Ze heeft het boek 'Het Antirimpelcomplex' genoemd, met als ondertitel: ‘De achterkant van de cosmetica-industrie’.

Er zitten meerdere keerzijdes aan het gebruik van cosmetica. Niet alleen doordat er ingrediënten in kunnen zitten die niet goed voor je zijn, maar ook doordat het wel of niet gebruiken van cosmetica je zelfbeeld kan beïnvloeden.


 

Naast dat ze zoveel interessante informatie bij elkaar heeft gezocht, schrijft ze ook op een luchtige en aanstekelijke manier over haar eigen ervaringen. Je volgt haar door een heel aantal cosmetische experimenten. Normaliter gebruikt Robin zelf weinig make-up, maar als experiment laat ze zich opmaken om te zien wat de meeste vrouwen allemaal dagelijks gebruiken om zich mooi te maken. Ze gaat naar de schoonheidsspecialist om zich de beste en meest natuurlijke producten aan te laten smeren, om zich vervolgens thuis af te vragen hoe natuurlijk de meeste van die producten eigenlijk zijn. En ze vraagt zich af hoe ze zich zo makkelijk zoveel dure producten heeft laten aanpraten. Ze probeert ook de andere kant uit: wat als je je haar niet meer wast? Of geen dag- en nachtcrème gebruikt? Bij al deze experimenten stelt ze steeds de vraag: wat voel ik daarbij? Wat doet het met mijn zelfbeeld? Kan ik een spiegeldieet aan of ben ik afhankelijk van wat de spiegel me vertelt over mijn eigenwaarde?
 


Bij Robins experimenten kun je zeggen dat het je eigen keuze is hoe je je wilt kleden en opmaken; elke persoon ervaart dit tenslotte anders. Maar als het gaat om alle feiten die ze boven tafel haalt over de cosmetica-industrie, kun je daar minder makkelijk omheen. Ze schrijft: ‘Vrouwen gebruiken dagelijks zo´n twaalf verschillende cosmeticaproducten met 168 unieke ingrediënten. Mannen gebruiken dagelijks zo´n 6 verschillende cosmeticaproducten, met 85 unieke ingrediënten.’ In Europa is van de meeste afzonderlijke cosmetica stoffen wel bekend hoe ze reageren op de huid, maar over het gestapelde effect van het gebruik van deze ingrediënten dag in dag uit, is geen onderzoek beschikbaar. En hoewel cosmetica officieel niet door de huid mag doordringen, gebeurt dat wel, schrijft Robin. Waarschijnlijk op een grotere schaal dan we lange tijd dachten.

"In Europa is van de meeste afzonderlijke cosmetica stoffen wel bekend hoe ze reageren op de huid, maar over het gestapelde effect van het gebruik van het van deze ingrediënten dag in dag uit, is geen onderzoek beschikbaar."

Al met al reden om goed te weten wat voor producten je gebruikt en welke ingrediënten daar in zitten. Robin heeft in haar boek daarom een lijst van ingrediënten opgenomen die je het best kunt vermijden en een lijst met ingrediënten die goed zijn voor je huid. Ook legt ze bij allerlei producten uit hoe het gemaakt wordt en of ze echt nodig zijn voor je huid of misschien juist schadelijk.

Robin stipt een heleboel onderwerpen aan waar we bij Zerah dagelijks mee te maken hebben: welke producten bieden we aan, welke ingrediënten gebruiken we, wanneer mag een product "biologisch" genoemd worden en aan welke regels moet een cosmeticaproducent zich houden. Mocht je het boek gaan lezen en je vraagt je af hoe wij hier mee omgaan? Vraag het gerust!
Ook kun je in onze Missie & Visie en verschillende blogs lezen vanuit welke uitgangspunten we onze producten maken.

 

Zerah staat helemaal achter Robins nieuwe motto waarmee ze haar boek eindigt: smeer minder, wees wat vaker smerig en koester je onzekerheid.

reacties op “Het anti-rimpel complex?!

Geen reacties

Plaats een reactie

Wij gebruiken cookies om de website goed te laten werken (functionele cookies voor bijvoorbeeld het plaatsen van producten in je winkelmandje) en cookies om via Google Analytics (anoniem) bij te houden hoeveel mensen onze website bezoeken, hoe mensen op onze website terecht komen en welke delen van onze website bezocht worden. We zijn er op tegen om persoonlijke informatie en informatie over het surfgedrag van mensen te verzamelen voor het plaatsen van persoonlijk aangepaste advertenties, hier doen wij dus niet aan mee. Door het gebruiken van de website, accepteer je de functionele cookies en de cookies die we voor Google Analytics gebruiken om onze website te verbeteren. Lees meer over hoe we met cookies en gegevens omgaan in onze Privacyverklaring.
SLUITEN