Vorig jaar hebben we in de zomer een onderzoek gedaan naar de redenen waarom klanten onze producten kopen. Als belangrijkste reden gaven mensen op dat we ecologische producten maken zonder chemische, schadelijke ingrediënten. Dat is een van onze basismotivaties om dit bedrijf te runnen: we willen een alternatief bieden voor producten met schadelijke stoffen.
Er zijn vaak twee problemen waar je tegenaan loopt bij het kopen van een wasmiddel of verzorgingsproduct:
- De ingrediëntenlijst op het product staat beschreven in onbegrijpelijke woorden;
- Als je de ingrediëntenlijst hebt ontcijferd (als je dat al doet) kom je erachter dat er schadelijke ingrediënten in de meeste producten zitten.
Goedkoper
De belangrijkste reden om schadelijke ingrediënten te gebruiken is dat het de producten goedkoper maakt. En als de producten goedkoper geproduceerd kunnen worden, kunnen ze beter concurreren met andere producten (zie het filmpje Story of Stuff met vertaling als optie bij de instellingen). Want mensen kopen graag iets wat goedkoop is en hetzelfde belooft als een duurder product. Daar spelen fabrikanten op in. Er worden alternatieven gezocht voor verzorgende, natuurlijke ingrediënten en deze worden vervangen door goedkopere, chemische ingrediënten.
Langere houdbaarheid
Een andere reden is dat het voor de verkoop van producten handig is als ze langer houdbaar zijn. Dan kunnen de producten in grote hoeveelheden geproduceerd worden en is er minder kans dat de producten niet op tijd verkocht worden. Om dit voor elkaar te krijgen worden er allerlei conserveringsmiddelen toegevoegd. Jammer genoeg zijn de meesten daarvan schadelijk voor je gezondheid.
Opvulingrediënten
Een andere manier om sneller geld te verdienen met slechtere ingrediënten is door opvulingrediënten toe te voegen aan de producten. Dit zijn goedkope ingrediënten die niets toevoegen aan de werking van het product, hooguit aan de textuur of het gevoel van het product. Microplastics worden hier bijvoorbeeld voor gebruikt (zie het filmpje over Microbeads met vertaling als optie bij de instellingen). De werking van het product gaat er door achteruit, waardoor je het vaker moet gebruiken. Doordat je het vaker gebruikt, is het sneller op en koop je weer sneller een nieuwe.
Omdat mensen het graag willen
De laatste reden waarom fabrikanten schadelijke ingrediënten toevoegen aan producten is omdat mensen steeds hogere eisen stellen aan de werking van producten. Een shampoo moet goed schuimen, een douchegel is fijner als er scrub in zit, alle vlekken moeten in één wasbeurt uit de kleren zijn (zonder voorbehandelen), witte was moet nog witter uit de machine komen en zwarte was echt zwart. Fabrikanten willen maar wat graag het meest populaire product maken voor de mensen. Ze weten wat gewild is en spelen daarop in. En dat er daarbij gebruik gemaakt wordt van chemische, schadelijke stoffen om het resultaat te bereiken, maakt mensen minder uit. Als de beleving van het product maar fijn is en als het goedkoop is, dan is het goed.
Wij willen graag op meerdere manieren een alternatief bieden:
- Op de verpakkingen schrijven we de ingrediënten in normaal Nederlands op. Zo snap je wat er in het product zit;
- We gebruiken geen schadelijke ingrediënten. De enige (deels) synthetische stoffen die we toevoegen zijn de aromatische geuroliën bij de kledingverzorgingsproducten. Bij deze ingrediënten zorgen we ervoor dat we ze in een kleine hoeveelheid gebruiken, zodat ze minder schadelijk zijn. Voor de verzorgingsproducten gebruiken we etherische oliën. We vinden deze alleen te kostbaar (duur en bijzondere verzorgende eigenschappen) om ze met wasmiddel in de wasmachine weg te laten spoelen;
- We gebruiken alleen echt werkende, verzorgende, en veelal natuurlijke ingrediënten en gebruiken geen opvulingrediënten.
reacties op “Waarom er vaak schadelijke stoffen in (verzorgings)producten zitten”