Eén van de pijlers van Zerah is dat we proberen basis ingrediënten te gebruiken die goed te begrijpen zijn voor iedereen. We leven namelijk in een tijd waarin je als gewone burger steeds minder grip hebt op de zaken om je heen. Vroeger kon je gemakkelijker zelf uitzoeken hoe apparaten werkten of wat er in ons voedsel of verzorging zat. Nu zijn we voor een heleboel zaken afhankelijk van experts. Wie weet er nog hoe je een auto kunt repareren, nu steeds meer onderdelen elektronisch zijn? Wie weet nog echt wat voor programma’s allemaal op de achtergrond draaien wanneer je je computer of telefoon aanzet? Wie snapt alle ingrediënten op het etiket van de shampoo die je in de winkel koopt?
Voor al deze dingen ben je afhankelijk van anderen. Je moet de producent van het product vertrouwen dat die het goede met je voor heeft. Als er iets mis is met het product, ben je afhankelijk van een reparateur of – in het geval van cosmetica – een arts om te kijken wat er mis is en hoe dat weer verholpen kan worden.
Je kunt logischerwijs als mens niet van alles verstand hebben, dus het is prima om dingen uit te besteden. Maar wat als blijkt dat autofabrikanten steeds meer auto’s bouwen waarvan kleine onderdelen niet los te repareren zijn? En je dus een heel aantal onderdelen tegelijk moet vervangen wanneer er één stuk is, waardoor je op kosten gejaagd wordt? En wat als blijkt dat Windows, Google en Facebook allerlei persoonlijke gegevens van je computer en telefoon halen en opslaan, met als doel je informatie door te verkopen aan de hoogste bieder? En wat als blijkt dat in je shampoo een goedkoop schuimmiddel is gebruikt wat eigenlijk slecht is voor je hoofdhuid?
Ja, wat dan? Als je geen vertrouwen meer hebt in standaardproducten, begint de zoektocht naar eerlijke alternatieven. Dat betekent zoeken naar een producent of bedrijf die je wel kunt vertrouwen. Dat kost tijd en moeite. Want als je alleen naar de buitenkant kijkt, kun je bedrogen uitkomen. Dus komt het neer op doorvragen en etiketten leren begrijpen. Soms blijkt het bedrijf wat er zo alternatief, duurzaam en gezond uitzag, toch op dezelfde manier te werk te gaan als het bedrijf waar je een alternatief voor zocht. Het is daarom logisch dat veel mensen het gevoel hebben dat ze geen grip hebben op al deze zaken, want tegenwoordig is veel in de wereld ondoorzichtig geworden.
Eén van de dingen waar wij als bedrijf over nadenken is hoe we mensen weer meer grip kunnen geven op wat ze kopen. Voor ons is een van de belangrijkste dingen die we daarvoor doen het gebruiken van bekende basis ingrediënten en deze in het Nederlands vermelden op de etiketten van onze producten. Ook geven we op onze website gedetailleerde informatie over de ingrediënten die we gebruiken en staan we altijd open voor vragen van klanten over onze producten. Nu weet jíj wat er in onze producten zit en mag je zelf beslissen of je onze producten wilt gebruiken of niet. Hiermee hopen we op blije, bewuste consumenten die achter hun keuzes staan!
reacties op “Meer grip op je aankopen!”