Verkopen jullie ook dag- en nachtcrème? Dat is één van de vragen die we afgelopen jaren regelmatig krijgen. En het antwoord is nee. Maar waarom eigenlijk? Dat we dit type producten niet maken en aanbieden heeft meerdere redenen.
Natuurlijke cosmetica
We geloven in natuurlijke cosmetica. En dan op een fundamentele manier. We denken na over de vraag wat je lichaam en huid nodig hebben om op een natuurlijke manier te functioneren. Bij Zerah hebben we de filosofie dat minder vaak meer is. Ook als het om je huid gaat. Want je huid kan voor het grootste gedeelte voor zichzelf zorgen. En bij sommige processen wil je je huid ondersteunen.
In eerdere blogs schreven we hier ook over. In de blog over het boek De Huid van huidarts Yael Adler heb je bijvoorbeeld kunnen lezen dat je gaat stinken als je teveel zeep gebruikt. Zij benoemt dat veel cosmetische producten de huid té sterk reinigen en ontvetten. Wat tot gevolg heeft dat je moet blijven smeren om haar niet te laten uitdrogen. Haar boek eindigt daarom ook met de woorden: ‘Wie goed voor zijn of haar huid wil zorgen kan beter niet te veel doen. Onze huid kan namelijk heel goed voor zichzelf zorgen.’
In onze vorige blog keken we naar het effect van op aardolie gebaseerde cosmetica. Het kan best zijn dat je het gevoel hebt dag- of nachtcrème nodig te hebben, omdat je het al een tijd gebruikt. De huid is dan verslaafd geraakt aan de dag- en nachtcrème, zodat je een trekkende en droge huid krijgt als je er mee stopt. De huid moet na zo´n periode eerst een aantal weken ´afkicken´ voor het de eigen de vocht- en vetbalans weer op orde heeft.
Bij Zerah bieden we een aantal basisproducten aan die je huid en haar reinigen, zoals shampoo, douchegel en deodorant. Daarbij kun je wel opletten op welke manier je huidreinigende producten gebruikt. Yael Adler raad in haar boek bijvoorbeeld aan om wat betreft het inzepen vooral te focussen op de huidplooien. Je hoeft dus niet bij elke douchebeurt je hele lichaam in te zepen.
Wat veel mensen niet weten, is dat het onderscheid tussen dag- nacht- en anti-rimpelcrème is bedacht om drie keer zo veel producten te kunnen verkopen. Helena Rubinstein, de cosmeticakoningin die groot werd aan het begin van de twintigste eeuw, blonk uit in slimme marketing. Ze begon dezelfde crème te verkopen onder drie verschillende namen: dag- nacht- en anti-rimpelcrème. Ze schreef er zelf over in een handelsblad: ´Vanuit een verkoopstandpunt zou elke fabrikant allesomvattende claims voor zijn product moeten vermijden, omdat, zelfs als deze claims ook maar gedeeltelijk kunnen worden onderbouwd, het beter is om een vrouw vier verschillende crèmes te verkopen voor vier verschillende doeleinden dan één crème voor alle doeleinden.´
Uiterlijk
Mensen geven graag geld uit aan producten die claimen ze ´mooi´ te maken. Producten die alleen maar ´schoon´ maken zijn minder interessant. In het boek Het Antirimpelcomplex gaat journalist Robin van Wechem in op het huidige schoonheidsideaal en wat dit met mensen doet. Ze schrijft dat veel mensen crèmes smeren, zodat ze in ieder geval ´iets doen´ tegen bijvoorbeeld rimpels. Ze schrijft: ´ze geloven niet echt dat crème werkt, maar blijkbaar is smeren geruststellender dan niet smeren.´ Schoonheid verkoopt. Dat is de reden dat veel natuurlijke merken wel dit soort crèmes op de markt brengen. Als Zerah gaan we daar niet in mee en blijven we achter onze principes staan. Ook al kost dit ons extra verkoop.
Watergebaseerde producten
De laatste reden dat we geen dag- en nachtcrème maken is een praktische reden. Crèmes zijn bijna altijd watergebaseerde producten. En watergebaseerde producten zijn gevoeliger voor de groei van bacteriën. De ontwikkeling van een natuurlijke crème met een natuurlijk conserveermiddel is een stuk lastiger dan het maken van een natuurlijk product waar geen water in verwerkt zit. Het liefst willen wij niet dat conserveermiddelen op de huid komen en intrekken, ook al zijn ze officieel daarvoor geschikt en hebben ze een eco-keurmerk.
Onze Keuze
Nu weet je eindelijk waarom we geen dag- en nachtcrème maken, nu niet en in de toekomst niet. Ben je het met ons eens? Of heb je nog vragen? Laat het ons weten in een reactie!
Natuurlijke cosmetica
We geloven in natuurlijke cosmetica. En dan op een fundamentele manier. We denken na over de vraag wat je lichaam en huid nodig hebben om op een natuurlijke manier te functioneren. Bij Zerah hebben we de filosofie dat minder vaak meer is. Ook als het om je huid gaat. Want je huid kan voor het grootste gedeelte voor zichzelf zorgen. En bij sommige processen wil je je huid ondersteunen.
In eerdere blogs schreven we hier ook over. In de blog over het boek De Huid van huidarts Yael Adler heb je bijvoorbeeld kunnen lezen dat je gaat stinken als je teveel zeep gebruikt. Zij benoemt dat veel cosmetische producten de huid té sterk reinigen en ontvetten. Wat tot gevolg heeft dat je moet blijven smeren om haar niet te laten uitdrogen. Haar boek eindigt daarom ook met de woorden: ‘Wie goed voor zijn of haar huid wil zorgen kan beter niet te veel doen. Onze huid kan namelijk heel goed voor zichzelf zorgen.’
In onze vorige blog keken we naar het effect van op aardolie gebaseerde cosmetica. Het kan best zijn dat je het gevoel hebt dag- of nachtcrème nodig te hebben, omdat je het al een tijd gebruikt. De huid is dan verslaafd geraakt aan de dag- en nachtcrème, zodat je een trekkende en droge huid krijgt als je er mee stopt. De huid moet na zo´n periode eerst een aantal weken ´afkicken´ voor het de eigen de vocht- en vetbalans weer op orde heeft.
Bij Zerah bieden we een aantal basisproducten aan die je huid en haar reinigen, zoals shampoo, douchegel en deodorant. Daarbij kun je wel opletten op welke manier je huidreinigende producten gebruikt. Yael Adler raad in haar boek bijvoorbeeld aan om wat betreft het inzepen vooral te focussen op de huidplooien. Je hoeft dus niet bij elke douchebeurt je hele lichaam in te zepen.
Marketing en verkoopWie goed voor zijn of haar huid wil zorgen kan beter niet te veel doen.
Onze huid kan namelijk heel goed voor zichzelf zorgen
Wat veel mensen niet weten, is dat het onderscheid tussen dag- nacht- en anti-rimpelcrème is bedacht om drie keer zo veel producten te kunnen verkopen. Helena Rubinstein, de cosmeticakoningin die groot werd aan het begin van de twintigste eeuw, blonk uit in slimme marketing. Ze begon dezelfde crème te verkopen onder drie verschillende namen: dag- nacht- en anti-rimpelcrème. Ze schreef er zelf over in een handelsblad: ´Vanuit een verkoopstandpunt zou elke fabrikant allesomvattende claims voor zijn product moeten vermijden, omdat, zelfs als deze claims ook maar gedeeltelijk kunnen worden onderbouwd, het beter is om een vrouw vier verschillende crèmes te verkopen voor vier verschillende doeleinden dan één crème voor alle doeleinden.´
Uiterlijk
Mensen geven graag geld uit aan producten die claimen ze ´mooi´ te maken. Producten die alleen maar ´schoon´ maken zijn minder interessant. In het boek Het Antirimpelcomplex gaat journalist Robin van Wechem in op het huidige schoonheidsideaal en wat dit met mensen doet. Ze schrijft dat veel mensen crèmes smeren, zodat ze in ieder geval ´iets doen´ tegen bijvoorbeeld rimpels. Ze schrijft: ´ze geloven niet echt dat crème werkt, maar blijkbaar is smeren geruststellender dan niet smeren.´ Schoonheid verkoopt. Dat is de reden dat veel natuurlijke merken wel dit soort crèmes op de markt brengen. Als Zerah gaan we daar niet in mee en blijven we achter onze principes staan. Ook al kost dit ons extra verkoop.
Ze geloven niet echt dat crème werkt, maar blijkbaar is smeren geruststellender dan niet smeren
Watergebaseerde producten
De laatste reden dat we geen dag- en nachtcrème maken is een praktische reden. Crèmes zijn bijna altijd watergebaseerde producten. En watergebaseerde producten zijn gevoeliger voor de groei van bacteriën. De ontwikkeling van een natuurlijke crème met een natuurlijk conserveermiddel is een stuk lastiger dan het maken van een natuurlijk product waar geen water in verwerkt zit. Het liefst willen wij niet dat conserveermiddelen op de huid komen en intrekken, ook al zijn ze officieel daarvoor geschikt en hebben ze een eco-keurmerk.
Onze Keuze
Nu weet je eindelijk waarom we geen dag- en nachtcrème maken, nu niet en in de toekomst niet. Ben je het met ons eens? Of heb je nog vragen? Laat het ons weten in een reactie!
reacties op “Waarom Zerah geen dag- en nachtcrème maakt”
Door Gea van Dijk op maandag 21 maart 2022 om 9:49